Jumaat, 25 Disember 2009

SAJA-SAJA BERKONGSI

Sewaktu hendak menunaikan solat Jumat pada hari ani, ketika masih lagi di parking lot masjid, ana terdengar dua saudara muslim kitani sedang berbincang. Dan apa yang menimbulkan intrapersonal reaction dalam diri ana ialah, waktu ana terdengar salah seorang dari mereka menjemput rakannya untuk menghadiri majlis, sambil si penjemput mengatakan : "datanglah selepas asar nanti.."

Selepas sahaja ana mendengar ayat di atas, ana tersenyum, sambil berkata di dalam hati : "Ana suka sangat bila mendengar generasi pemelihara solat ini merujuk waktu sembahyang sebagai 'penanda' dalam jadual harian mereka, mereka pasti menggunakan 'waktu-waktu sembahyang' sebagai penjaga 'masa' harian mereka'."

Namun persoalannya, bagi generasi 'sekarang' ana sedikit risau, mungkinkah masih ramai 'generasi moden' ini yang menggunakan waktu sembahyang sebagai penanda-penanda masa dalam harian mereka? Dan adakah ini petanda bahawa jumlah mereka yang tidak menjaga waktu solat sudah semakin bertambah??

Ingatlah, hanya 5 waktu dalam sehari dengan lebih kurang 5-10 minit setiap satunya, untuk kita luangkan masa berinteraksi dengan Allah bukanlah sesuatu yang susah untuk dilakukan pun....Dan jika kitani jumlahkan, kurang lebih 25-50 minit dalam masa 24 jam sahaja, adalah ruang yang kita perlukan untuk kita menghubungi Allah.. Selebihnya kitani ada 23 jam 10 minit untuk buat kerja-kerja lain...

MasyaAllah..

Tiada ulasan: