Jumaat, 25 Disember 2009

Puisi Muhasabah Diri : Kita & Mereka


Kita dan Mereka

Kita dahulu begini, mereka pula begitu,
tapi kini kita pula begitu..

Kita ke sana, mereka kemari,
namun ke sana kemari kita pula jadi mereka.

Kita bekerja, untuk mereka,
mereka bekerja juga untuk mereka.

Kita belajar budaya mereka,
mereka mengajar budaya mereka,
kita belajar dari mereka untuk mengajar budaya mereka.

Kita mengaji Kalam Ilahi untuk bekalan akhirat nanti,
mereka mengaji Kalam Ilahi untuk mencari-cari rahsia Ilahi,
jika sudah mereka temui, mereka kata rahsia itu bukan dari Kalam Ilahi,
tetapi merupakan idea sendiri..

Bagi kita dunia ini milik Ilahi,
untuk kita dan mereka hargai.

Namun bagi mereka, dunia ini,
untuk mereka kuasai dan juga untuk mereka miliki secara peribadi.

Hidup kita tidak berakhir,
kerana ianya nanti perlu diadili,

Hidup bagi mereka akan berakhir,
so, ada umur puas-puaslah dinikmati.

Kita dulunya begini,
dan mereka dulunya begitu,
namun kini, kita berubah sama-sama jadi begitu.

Dan kini, apakah kita tetap jadi begitu?
Tidak mahukah untuk brbalik jadi begini?

Deislamisasi Ummat Islam

Dipetik dari Ghazali Basri,

Dinamika Tasawwur Islam

(terdapat modefikasi oleh penulis blog)


Abad ke 21 menampilkan status umat Islam di tahap yang cukup buruk. Fenomena dinista, dihina, dijajah, disembelih, dipaksa menukar agama, negara dirampas, kebebasan dan hak mereka diketepikan, serta sumber negara Islam dikuasai bangsa lain dan sekarang mereka difitnah dengan tuduhan yang menggerunkan seluruh warga dunia menampilkan semangat Islamphobia.


Lebih daripada 50 buah negara Islam, sebelum ini telah menerima pensekularan, dibaratkan (westernize) dan dinyahislamkan (deislamization) dalam segenap aspek dan lapangan. Kemudiannya, setelah terdapat pertentangan daripada pihak Islam (khususnya umat Islam yang menyedari diskriminasi ini), pihak barat memperbaharui bentuk serangan mereka terhadap Islam. Iaitu dengan memancing simpati dunia dan memfitnah Islam dengan memberikannya wajah asing yang tiada kaitan langsung dengan Islam iaitu terrorist. Budaya ‘suka berperang’ yang sebenarnya adalah merupakan sifat barat telah dilontarkan pula dengan cara menuduh dan memfitnahkannya kepada Islam. Kini label-label seperti agresif, ganas, pemusnah, teroris, anarkis, tidak bertamadun, fanatik, fundamentalis dan mundur yang mana selama ini adalah milik peribadi barat telah diputarbelitkan barat kepada Islam. Akhirnya, dunia mula memandang Islam sebagai ‘the sick man’ yang dianggap sebagai liability (beban) kepada alam ini. Keadaan ini diwartakan oleh barat konon-kononnya adalah berpunca daripada ‘ajaran Islam’ yang dibawa oleh Muhammad Sallallahu'alihiwasallam sebagai 'ketua pengganas'. Inilah sikap prejudis yang digembar gemburkan atas sentimen permusuhan barat terhadap Islam.


Apa yang menjadi kehairanan, betapa jahilnya kita yang mempercayai hal ini. Kenyataan ini bertolak daripada beberapa perkara :


1. Dunia tidak sepatutnya lupa jiwa ‘kolonial’ adalah milik siapa? Islamkah atau Baratkah? Jika Islam gemar membuka wilayah bertujuan untuk ‘memperbaiki’ tamadun bangsa yang dibuka, namun barat melakukan colonization untuk kepentingan mereka.


2. Dunia juga tidak sepatutnya buta untuk melihat apakah budaya yang dibawa oleh barat dan apa pula budaya yang dibawa Islam? Jika Islam memelihara status wanita melalui eksklusivismnya terhadap percampuran bukan mahram, penutupan aurat, maka baratlah yang mengeksploitasi wanita melalui media, fesyen, hiburan. Jika Islam mengekalkan semangat demokratik-autokratik (gabungan), baratlah yang menaja demokratik tanpa sempadan yang sangat impossible (hanya menimbulkan budaya provokasi berselindung disebalik demokrasi). Jika Islam adil dengan ‘hak’ individu (tertakluk kepada tuntutan hak sesuatu mengikut keperluannya), maka baratlah yang memperkenalkan adil dengan konotasi ‘penyamarataan’, dan hal ini mencacatkan makna sebenar adil. Persoalannya adakah possible bagi seorang bayi diberi makan dengan makanan yang ‘sama’ dengan seorang dewasa? sebagaimana menurut barat. Sedangkan, seorang bayi mempunyai tuntutannya yang tersendiri berbeza dengan tuntutan dewasa, dan inilah adil dalam Islam. Maka sangat tidak masuk akallah bagi golongan ekstremis jantina (khususnya wanita) yang menuntut keadilan melalui ‘penyamarataan’ hak, sedangkan tuntutan lelaki dan wanita tidak ‘sama’, sampai bila-bila pun tidak sama.


Beberapa Persoalan Dalaman


Beberapa hal yang perlu kita periksa di dalam kerangka dalaman umat Islam sendiri yang dirasakan terlibat dalam perbincangan ini, antaranya :


Bidang Politik


Selepas zaman penjajahan barat (kolonial), negara-negara Islam dipecahkan kepada lebih 50 buah negara, inilah dasar ‘pecah perintah’ yang diolah barat agar umat Islam terdedah dengan konflik, perbalahan dan permusuhan sesama sendiri.


Ketika penjajahan, nasib umat Islam dikawal dan ditentukan oleh barat, namun kemudiannya setelah merdeka mantan-mantan penjajah barat yang terlatih dijadikan penasihat pula. Malahan, pengaruh mereka secara local semakin berkembang melalui sokongan barat. Dan hingga kini, muncul kelompok dan individu berupa promoter barat di dalam negara Islam. Sebagai contohnya Mustafa Kamal Attartuk (anak tempatan Turki yang menjadi anak angkat barat).


Hal ini berjaya dilakukan barat, semasa zaman penjajahan, sistem PENDIDIKAN BARAT diperkenalkan (dipaksakan) ke dalam dunia Islam, akibatnya lahirlah anak-anak tempatan yang berfikiran barat dan meneruskan tradisi pembaratan di tanah air sendiri sehingga kini. Hasil terbesar daripadanya ialah wujudnya dualistik di dalam sistem penidikan negara-negara Islam. Maka tercoraklah pemikiran dikotomis (iaitu fahaman bahawa agama adalah untuk ibadat sahaja manakala itu agama juga dianggap tiada kaitan dengan hal selain ibadat seperti hal pekerjaan, perniagaan, pergaulan, percintaan, dll) dikalangan umat Islam dan seterusnya umat Islam mengalami personaliti ganda (iaitu dua peronaliti : Islam dan Barat dalam diri, ummat menjadi Islam jika ditempat ibadat dan menjadi barat apabila diluar dari tempat ibadat).


Bidang Sosio-Ekonomi


Umumnya umat Islam hidup dalam keadaan yang dhaif disebabkan sebahagian besarnya masih dicengkam buta huruf roman (pendapat peribadi penulis, buta huruf hanyalah merujuk kepada buta kepada huruf-huruf roman yang menjadi lingua franca secara global, andaikan lingua franca dunia ialah bahasa Arab, maka ‘buta huruf’ bukan lagi masalah umat Islam, malah menjadi masalah barat pula). Ini bererti buta huruf di sini ialah literally buta kepada huruf roman sahaja. Namun oleh kerana huruf roman adalah 'huruf-pasaran' maka istilah buta huruf menjadi masalah awal ekonomi ummat Islam di persada global.


Sebaik sahaja umat Islam mula bangkit memperbaiki sistem ekonomi mereka, barat menerusi sistem free-marketnya memperkenalkan konsumsi barangan tanpa had bagi kepentingan ekonomi kuasa-kuasa besar dunia. Hasilnya, umat Islam menjadi dependent consumers. Sumber asli negara Islam dibeli dan dimajukan oleh barat kemudian dijual semula dengan harga yang tinggi kepada negara Islam.


Jika barat mengenalpasti sebarang usaha negara Islam untuk membangun produksi sendiri, berbagai usaha yang dikenakan barat bagi memastikan inisiatif tersebut akhirnya jatuh ke tangan mereka akhirnya, melalui pelbagai akta perdagangan yang diperkenalkan barat secara antarabangsa yang semuanya secara hegemony berpihak kepada gergasi pedagang yang dipegang oleh kuasa besar dunia.


Sumber utama negara-negara Islam, iaitu minyak, menjadi fokus barat. Berbagai usaha dilakukan termasuk menimbulkan suasana havoc dikalangan negara-negara Islam yang menjadi pengeluar, agar usaha untuk mengekspoitasi minyak sebagai sumber mutlak negara Islam itu sendiri jauh dari berjaya.


Bidang Pendidikan dan Budaya


Setelah jatuhnya sistem khilafiyyah, (iaitu kekhalifahan Uthmaniyyah), reputasi umat Islam jatuh merudum dalam demand global semenjak abad ke 19. Buta huruf, taklid buta berleluasa dikalangan umat Islam. Negara-negara Islam yang dirasakan sudah menerima pembaratan tidak akan diusik lagi oleh barat. Namun negara-negara Islam yang berpotensi untuk menjadi penghalang kepada agenda ‘menguasai dunia’ oleh barat ini, diberikan berbagai sekatan. Sehingga keadaan dhaif mencengkam mereka, hal ini direncanakan agar pencapaian pembangunan mereka rendah, pendidikan mereka diabaikan, kesihatan mereka meruncing, perbalahan diwujudkan, demokrasi di bawah kawalan barat diperkenalkan dalam sistem. Akhirnya kita melihat dua kelompok besar umat Islam yang menjadi bahan ‘eksperimen’ barat. Iaitu satu kelompok umat yang dibaratkan (mereka hidup makmur, safe zone, tidak hirau akan nasib muslim yang lain, mementingkan diri sendiri, bermewah-mewah, nama-nama mereka muslim tapi jati diri mereka adalah barat), dan satu kelompok lagi adalah umat yang disekat (mereka hidup sengsara, ditekan, diperkosa, disembelih, dijadikan tunggangan, diperlawak, dijadikan bahan fitnah).


Kemudiannya, umat Islam tiada pilihan, hanya ada dua. Iaitu jika menentang akan menerima akibat berupa sekatan, jika menurut mereka perlu menerima pembaratan melalui liberal orientation. Dalam konteks pendidikan, umat Islam yang membuka peluang pendidikan, menerima sistem pendidikan barat, iaitu ‘pendidikan dengan nilai ekonomi’ atau ‘pendidikan untuk kerjaya’. Maka nasib pendidikan Islam, ia hanya menjadi second class education kerana setelah sistem pendidikan Islam dibelah menjadi dua, iaitu ukhrawi untuk pendidikan Islam, duniawi untuk pendidikan am, maka pendidikan ukhrawi yang tiada nilai ekonomi menjadi subjek ELEKTIF.


Hasilnya ada DUA, iaitu PERTAMA pendidikan Islam menjadi terpinggir, kemudian dihidupkan atas dasar dualisme (iaitu keadaan pendidikan Islam yang menjadi sistem pengiring kepada pendidikan Am sebagai sistem perdana). Orientasi pendidikan Am pula sentiasa berinisiatif untuk melakukan deislamization process dalam operasionalnya. Sama ada pada kurikulumnya, guru-gurunya, murid-muridnya dan seluruh prasarananya.


KEDUA, seluruh kerangka sistem pendidikan dan budaya umat Islam berada di bawah kerangka sekular. Menghasilkan pandangan mengelirukan terhadap agama, iaitu agama adalah ritual bukan sistem. Malahan keadaan paling memalukan apabila para agamawan sendiri bertugas menghalakan pandangan ini kepada seolah-olah realiti. Apabila terdapat ramai agamawan yang taksub ukhrawi dan menentang duniawi. Mereka mendidik manusia supaya anti-pembangunan, anti-kemajuan, anti-sosial, anti-sains (pro-perubatan secara ghaiybiyyat) dan sebagainya.



Hakikatnya

  1. Islam itu berpadu antara ukhrawi dan duniawi. Promoter barat menghalakan agenda mereka agar menolak nilai keakhiratan, agamawan jahil menghalakan agenda mereka menolak nilai keduniaan. Ini adalah jenayah barat yang merupakan serampang DUA mata (promoter dan agamawan). Maka, pemulihannya hanyalah dengan ‘mencantum’kan semula kedua-dua aspek ini menjadi satu iaitu ( Dunia + Akhirat = Islam ).
  2. Para promoter local dan agamawan yang jahil adalah terang-terangan JAHIL terhadap TASAWWUR Islam secara tepat.
  3. Pendidikan Islam bukan semata-mata subjek agama. Bahkan semua subjek itulah Pendidikan Islam.
  4. Agama Islam adalah SISTEM LENGKAP. Sistem Barat pula adalah SISTEM TEMPANG/CACAT dan BIAS. Lakukan perbandingan antara keduanya, kita akan menemui KEBENARAN KENYATAAN INI.

Kesimpulan


Secara peribadi, penulis sering bertembung dengan kedua golongan ini (promoter barat dan agamawan jahil). Jumlah mereka semakin hari semakin ramai. Pengulasan tentang keduanya akan penulis cuba lakukan diperbincangan yang akan datang.


Deislamisai Islam dari ummah adalah agenda barat, perlaksanaannya sangat halus, sehingga kita tidak merasainya. Ia dijalankan secara berfasa. Ia dirancang secara sistematik dan saintifik. Rancangannya adalah dalam jangkamasa yang panjang.


Bermula daripada mengkaji ‘siapakah umat Islam?’ (kajian terhadap latarbelakang umat, terhadap Sistem Islam, kelemahan-kelemahan ummat dan kelebihan Islam, persamaan dan perbezaan-perbezaan antara sectarians serta kecenderungan mereka dan berbagai kajian lain tentang Agama Islam dan ummatnya). Kemudian merancang pendekatan, kaedah, strategi dan teknik yang akan diaplikasi untuk mencapai agenda pembaratan dan menguasai dunia (termasuk salah satu sub-agendanya ialah : melakukan deislamisasi ummat dari agama), barulah kepada perlaksanaan plans dan post mortem, akhirnya merancang how to sustain agenda ini hingga ‘selama-lamanya’ dan memastikannya tidak dirasai negatif malah dianggap positif oleh ‘subjek’ iaitu ummat Islam.


Muhasabah Diri


Ana membincangkan hal ini adalah untuk kesedaran kita bersama, bukanlah bertujuan untuk memprovokasi sesama ummat tetapi untuk a better future bagi semua manusia. Islam adalah rahmat seluruh alam. Kita tidak akan tahu kebenaran hakikat ini jika kita tidak mencuba menghidupkan sistem Islam secara menyeluruh bukan sebahagian-sebahagian.

SAJA-SAJA BERKONGSI

Sewaktu hendak menunaikan solat Jumat pada hari ani, ketika masih lagi di parking lot masjid, ana terdengar dua saudara muslim kitani sedang berbincang. Dan apa yang menimbulkan intrapersonal reaction dalam diri ana ialah, waktu ana terdengar salah seorang dari mereka menjemput rakannya untuk menghadiri majlis, sambil si penjemput mengatakan : "datanglah selepas asar nanti.."

Selepas sahaja ana mendengar ayat di atas, ana tersenyum, sambil berkata di dalam hati : "Ana suka sangat bila mendengar generasi pemelihara solat ini merujuk waktu sembahyang sebagai 'penanda' dalam jadual harian mereka, mereka pasti menggunakan 'waktu-waktu sembahyang' sebagai penjaga 'masa' harian mereka'."

Namun persoalannya, bagi generasi 'sekarang' ana sedikit risau, mungkinkah masih ramai 'generasi moden' ini yang menggunakan waktu sembahyang sebagai penanda-penanda masa dalam harian mereka? Dan adakah ini petanda bahawa jumlah mereka yang tidak menjaga waktu solat sudah semakin bertambah??

Ingatlah, hanya 5 waktu dalam sehari dengan lebih kurang 5-10 minit setiap satunya, untuk kita luangkan masa berinteraksi dengan Allah bukanlah sesuatu yang susah untuk dilakukan pun....Dan jika kitani jumlahkan, kurang lebih 25-50 minit dalam masa 24 jam sahaja, adalah ruang yang kita perlukan untuk kita menghubungi Allah.. Selebihnya kitani ada 23 jam 10 minit untuk buat kerja-kerja lain...

MasyaAllah..

PENDIDIKAN SEKULAR & ASAS-ASASNYA


Perkataan ‘sekular’ pula berasal dari perkataan latin : saeculum membawa dua konotasi iaitu “waktu” dan “lokasi”. Maksud waktu ialah : ‘kini’ atau ‘sekarang’, manakala yang dimaksudkan dengan lokasi ialah : ‘dunia’ atau ‘duniawi’. Maka dapatlah difahami saeculum bererti ‘dunia kini’.

Sebab itulah menurut Kamus Dewan Ed.4 perkataan ‘sekular’ bermaksud ‘berkaitan dengan keduniaan, bersifat duniawi dan tidak berkaitan engan keagamaan’. Menurut Sulaiman Nordin (2008), sekularisme bermaksud :

“Fahaman falsafah yang memisahkan urusan-urusan keduniaan dari urusan-urusan agama. Ia menolak peranan agama dalam segenap urusan kehidupan. Dan memisahkan secara mutlak ilmu pengetahuan dari pengaruh dan tuntutan agama.”

Kemudian, apabila dirujukkan perkataan sekular kepada pendidikan, dapatlah kita fahami, ianya bermaksud :

“Secular education is a term that refers to the system of public education in countries with a secular government or separation between religion and state.”[1]

Ringkasnya pendidikan sekular ialah sebuah sistem pendidikan yang dibentuk berasas dan berdasarkan kepada fahaman sekularisme. Ianya adalah sebuah sistem pendidikan yang menolak peranan agama sama ada dari segi perisiannya, (kurikulum dan ko-kurikulum) dan juga dari segi perjalanan sistem induknya mainstream (pengurusan dan pentadbiran).
Asas-Asas Dalam Pembentukan Kurikulum Pendidikan Sekular

Fahaman sekularisme sendiri menampilkan beberapa pecahan fahaman (isme) berupa ideologi dalam pelbagai aspek kehidupan, sama ada dari aspek politik, ekonomi, kehidupan mahupun pendidikan.
Antara fahaman yang lahir dari falsafah sekular ialah, fahaman ‘kebendaan’ (materialisme), fahaman anti agama (atheisme), fahaman sikap tidak acuh terhadap agama (agnosticisme) bertolak dari fahaman yang memisahkan kehidupan beragama dengan kehidupan keduniaan atas alasan sesuatu yang bersifat ketuhanan dan metafisik itu sebagai khayalan (Ghazali Basri, 2007: 152-153)

Maka dalam aspek pendidikan, fahaman-fahaman dalam sekularisme ini turut mencengkam pembentukan kurikulumnya. Rumusan yang telah dilakukan oleh Ghazali Basri (2007) tentang sejarah pertumbuhan fahaman sekular boleh kita jadikan sebagai jalan pemahaman awal terhadap asas-asas fahaman sekular dalam pendidikan, dan antaranya adalah seperti berikut :

1. Seluruh institusi kemasyarakatan, adat istiadat, seni, sains dan sebagainya (termasuk pendidikan) tumbuh dan berkembang secara terpisah daripada sistem kepercayaan membawa kepada pemisahan antara domain agama dengan ilmu-ilmu bukan agama.

2. Seluruh pemikiran dan falsafahnya berdasarkan kehebatan akal (akal sebagai sumber) yang dianggap sebagai alat penentu kebenaran tanpa memerlukan ajaran agama.

3. Pembangunan fizikal dimaksimalkan seperti bersukan dan permainan. Ianya dibesar-besarkan bagi menghormati tuhan-tuhan mereka (Olympiad gods) yang mana sekarang ini diwarisi dengan Olympic games.

4. Wujud fahaman mementingkan manfaat (Utilitarianism). Sesuatu yang bermanfaat pada manusia secara zahiri sahaja yang diterima dalam fahaman ini.

5. Perubahan kerangka agama mengikut kehendak fahaman rasionalisme dan naturalisme. Dalam realiti agama Kristian, fenomena ini disebut sebagai Westernization of Christianity (pembaratan agama Kristian). Ini mengakibatkan agama di ubahsuai mengikut kehendak akal dan natural manusia.

6. Ilmu Sains atau Ilmu tentang fizikal alam dipisahkan daripada agama. Mengakibatkan wujudnya fahaman tentang kekuasaan ilmu sains emperikal sebagai pengukur terakhir terhadap sesuatu kebenaran. Seorang ahli emperikis menolak semua pernyataan agama atas alasan pengajaran dalam agama tidak dapat dibuktikan melalui ujikaji dan penyelidikan akal.

7. Fahaman materialisme dalam sekularisme menampilkan idea-idea falsafah moden yang membawa ciri-ciri seperti berikut :

· Mempunyai kecenderungan pada penentangan yang tajam (militant revolt) terhadap agama.

· Fahaman humanisme melahirkan beberapa ideologi seperti : Komunisme, Sosialisme, Kapitalisme, Pragmatisme, Positivisme, Fascisme, Nazisme, Zionisme, Kemalisme, Nasionalisme.

· Semua ideologi-ideologi tersebut menampilkan corak penolakan terhadap konsep “akhirat” dan mengutamakan kepada kelazatan an kebahagiaan kebendaan semata-mata.

· Pemikiran yang menolak semua nilai transendental (Kudus/Suci).

· Semua pemikiran / fahaman di atas menekankan kepada subjektiviti dan realitiviti dalam sistem nilainya.

· Melahirkan fahaman dualisme dalam berfikir dan pendekatannya bertindak secara “cebisan” (compartmentalised).

· Disiplin sains menduduki tahap scientism, teknologi pula menjadi teknokrasi manakala politik pula menjadi machiavellisme (matlamat menghalalkan segenap cara).

Maka dapatlah difahami fahaman sekular seperti yang telah dinyatakan di atas, telah menguasai segenap bidang dan aspek. Termasuklah juga dalam sistem pendidikan, pengaruh fahaman sekular ini, tidak terkecuali turut mencengkam dikebanyakan negara-negara Islam.


[1] Wikipedia, the free encyclopedia, 20 September 2009 ,” Secular Education”, http://en.wikipedia.org/wiki/Secular_education Dimuat turun pada : 24 September 2009

Selasa, 22 Disember 2009

Kecemerlangan Menurut Islam


Perkataan ‘kecemerlangan’, adalah perkataan yang mudah-mudahnya kita sebut setiap hari. Tambahan lagi dengan semangat optimistik yang ditiupkan ke dalam halwa ruhaniyyah kita oleh pakar-pakar motivasi, hari-hari kita jalani dengan penuh semangat dan ‘tenaga’ positif. Namun kecemerlangan yang diperolehi, kelihatannya kurang menyeluruh. Dalam konteks pendidikan Islam juga, kita melihat tahap kecemerlangan yang kita perolehi hanya dapat diterjemahkan melalui carta ‘keputusan’ peperiksaan. Hakikatnya, pencapaian di tahap peperiksaan bukanlah sasaran Islam.

Islam mensasarkan kepada bentuk tarbiyyah yang jauh visinya. Merentasi kesemua visi yang ada di dunia ini. Secara individual, pendidikan Islam bukan untuk mencapai peringkat akademik kesarjanaan atau kedoktoran sebagaimana visi pendidikan bangsa manusia lain. Secara sosial pula, pendidikan Islam diajarkan bukan untuk mencapai visi-visi diperingkat nasionalis. Kerana Islam adalah ‘Rahmatan Lil’Alamin’. Visinya ialah akhirat, dihadapan mahkamah Allah. Di sana nantilah kita akan didedahkan dengan keputusan-keputusan tahap ‘kecemerlangan’ yang kita capai. Kerana Allah adalah hakim penentu ‘kecemerlangan’.

Pemecahan wilayah, adalah agenda nasionalisme yang ditiupkan oleh Barat selepas zaman kolonial. Orientasinya bersifat racist yang berselindung disebalik tirai demokratik. Kesarjanaan dan kedoktoran hanyalah mengeksklusifkan potensi individu ke dalam satu jurusan yang penuh dengan sifat obsessi. Sedangkan tarbiyyah Islam, menolak semua itu, sasarannya bertitik pada ‘satu’ titik tunggal iaitu kerana Allah.

Walaupun generasi ‘Ulama terdahulu, kelihatan begitu menonjol dalam satu disiplin ilmu, namun hakikatnya mereka telah mensarjanai dan mendoktori kesemua disiplin ilmu di dalam kelompok fardhu ‘Ain dan satu atau dua ilmu di dalam kelompok fardhu Kifayah. Malah, syarat terbesar kepada kesarjanaan dan kedoktoran mereka mengalir di dalam darah dan daging mereka. Jika Bukhari Rahimahullah adalah Muhaddith pada ilmu, maka Muhaddithlah juga Bukhari pada peribadi. Jika Syafie Rahimahullah Faqih pada ilmu syari’ahnya, maka syari’ah jugalah Syafie pada peribadinya. Itu baru mereka yang berada pada kelompok Taabi’ut-Tabi’en. Apatah lagi bagi generasi sahabat. Tanpa kajian ‘emperik’ , tanpa fakta ‘rasional’, tanpa menunggu ‘relevan’nya dengan manfaat kemanusiaan, Abu Bakar as-Siddiq Radhiallahu’anhu mengimani Islam atas dasar iman yang sebenar.

Inilah perbezaan paling besar antara pendidikan Barat dengan Tarbiyyah Islam, iaitu visinya. Hal ini kemudiannya turut mempengaruhi pengendalian dan perisian antara kedua-dua sistem pendidikan ini. Apa yang ana maksudkan dengan pengendalian ialah, pendekatan, strategi, kaedah dan teknik melaksanakan sesebuah program pendidikan itu. Dan perisian pula ialah ‘kandungan’ senarai disiplin-disiplin ilmu yang ditawarkannya.

Secara ringkasnya, dapatlah kita fahami bahawa pengendalian tarbiyyah Islam, perlu tunduk dan patuh kepada ‘cara’ Islam, dan perisiannya meliputi aspek-aspek kesyumulan (dunia dan akhirat). Sedangkan pengendalian pendidikan Barat, beroperasi adalah atas dasar dapatan-dapatan kajian dan teori-teori manusia, serta berisikan disiplin ilmu yang mempunyai ‘hasil’ manusiawi.

Namun, apa yang menyedihkan kini sistem Tarbiyyah Islam mengalami banyak perubahan struktur dan kerangkanya. Jika antum bertanya kepada ana apakah faktor penyebab berlakunya keadaan ini??? Asumsi ana, melihat ratusan malah ribuan ‘faktor’ yang saling bersilih ganti menghambat kemurnian tarbiyyah Islam itu, sejajar dengan serangan dari dalam dan luar oleh musuh-musuh Allah terhadap agama Islam itu sendiri. Di sini, apa yang ingin ana bincangkan bukanlah faktornya, tetapi ana ingin memfokus kepada bentuk-bentuk perubahannya.

Perubahan paling besar yang berlaku di dalam kerangka Islam dan sistem Tarbiyyahnya ialah, ‘pembelahan’ satu sistem yang padu kepada dua sistem yang berpisah. Iaitu berasal daripada satu sistem yang memadukan ukhrawi/duniawi oriented kepada sistem yang memisahkan ukhrawi oriented dan duniawi oriented menjadi dua sistem berpisah. Inilah jenayah terbesar manusia terhadap agama Allah. Dan apa yang amat menyedihkan ialah, kita-kita yang mengakui diri sebagai Muslim turut menyumbang idea, tenaga, suara, penulisan secara terangan-terangan dan secara terselindung dalam melakukan pembelahan ini.

Hasilnya, bertarunglah antara dua kelompok ini tanpa mengetahui keburukan yang telah mereka hasilkan terhadap agama Islam. Sedangkan hakikat, Islam itu terjalin pada firman Allah Ta’ala :

}وابتغ فيما آتاك الله الدار الآخرة ولا تنس نصيبك من الدنيا وأحسن كما أحسن الله إليك ولا تبغ الفساد في الأرض إن الله لا يحب المفسدين{ .

Kesimpulannya, tarbiyyah Islam mensasarkan Allah sebagai visi ‘kecemerlangan’nya, syariah dan akhlaq Islamiyyah adalah pendekatannya serta llmu Dunia/Akhirat Oriented adalah disiplin kandungannya. Inilah sebenarnya pendidikan Islam. Tarbiyyah Islam hanya akan dapat diitiraf sebagai 'cemerlang' jika, ia berjaya melahirkan lepasan-lepasan Muslim yang menepati kriteria Muslim menurut kehendak Allah.